Brev:
Mad- og søvnmangel
19. april 2008
Alder:
5 mdr.
Mad- og søvnmangel
Kære Helen
Thor er nu næsten 6 måneder og sover ubeskriveligt skidt om natten og har gjort det ca. 1,5 måned. Ok, han vågner ikke længere hver eneste time, i nat fik vi da også fire timer sammenhængende - første gang i laaang tid. Han er en stor dreng på 8,5 kg, men alligevel er der kun én ting, der dur - mors mælk. Og jeg kan lige prøve at putte den på flaske!!!
I midten af februar fik vi ham en overgang til at tage min udmalkede mælk på flaske efter at have prøvet flere forskellige mærker. Pigeon blev vinderen, og det virkede under den ferie med svigerforældrene, hvor jeg så fik mulighed for at stå på ski et par timer om dagen, skønt! Men efter det var vi dumme nok til ikke at holde brugen af flasken ved lige, og nu har han tilsyneladende glemt, hvad han skal med den.
Han har altid spist meget hyppigt, ca. hver anden time, men også tit oftere, og jeg har hele tiden haft rigeligt mælk, heldigvis, så det er ikke af mangel på mælk, han har spist så tit - han vil i øvrigt kun tage et bryst ad gangen og vender sig demonstrativt væk fra nr. 2, hvis jeg forsøger, også selv om han har bøvset osv.
For ca. tre uger siden begyndte vi så at forsøge med skemad 2 gange dagligt, da vi ikke kan få ham til at tage en flaske vælling om aftenen. Han lukker ikke munden om flasken men sidder nærmest bare og skubber den ud. Det går efterhånden lidt bedre med skeen, som han ind i mellem faktisk angriber, men det er absolut ikke store mængder, han tager, før han bliver sur og ikke gider mere. Jeg forsøger så at holde en lille pause, lade ham lege med et stykke legetøj, for så at prøve igen, når han er mere oplagt til det, men det lykkes sjældent at få skubbet mere end 8-10 teskefulde i ham.
Jeg prøver alt - risgrød med pære, frugtmos, grøntsagsmos osv., men resultatet er stort set det samme. Han går ivrigt efter mit glas, hvis jeg drikker noget, når jeg har ham i armene, og vi har da også forsøgt med vælling i et shot-glas. Han synes helt klart, det er skægt, synker da også en del, men bliver så træt af det efter et stykke tid.
Jeg skal begynde at arbejde igen 2. juni (min mand tager over i tre måneder) og drømmer allerede om, hvordan jeg vil være nødt til at drøne hjem hver anden time for at amme hele dagen igennem... Dage, hvor jeg i øvrigt vil være ubrugelig på mit job, fordi jeg i den grad lider af søvnmangel!
Hvad angår søvnen, forsøger vi (udover at få noget mad i ham) at følge principperne og idéerne fra "sov igennem uden gråd", men vi venter altså stadig på resultater, der kan mærkes. Trods nogle gode lure i frisk luft i løbet af dagen, godnatritual osv.
Hvad gør vi??? Hvordan kan vi få ham tilbage på flasken og til at tage noget mere skemad???
Det skal måske nævnes, at han har haft noget med maven i nogle uger. Det manifesterer sig ikke så tit længere, men han har haft svært ved at komme af med afføringen, som stadig er for fast i betragtning af, hvor lidt fast føde, han får. Vi har nogle prøver til analyse, og den første siger inflammation i tarmene (gastroenteritis?), men børnelægen venter på de sidste resultater, inden han vil behandle, med mindre vi bliver nødt til det inden, som han siger.
Men Thor er nu 99 % af tiden en utroligt glad, velfungerende og stærk dreng, så... Når han ikke er konstant plaget af dårlig mave bør det vel ikke være det, der gør, at han ikke vil spise? Han tager jo mere end fint fra fra brystet... Suk, en længere smøre, men vi har virkelig brug for nogle gode råd til at få vendt bøtten hernede...
Håber, du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Tina